Osiąganie celów handlowych firmy przez pracowników warto wesprzeć odpowiednimi narzędziami, jak system CRM, statystyki, analiza procesu współpracy z klientami.

Oprogramowanie CRM to prosta aplikacja lub rozbudowany system pomagający firmom zarządzać relacjami z klientami. Może być używany do śledzenia informacji o klientach, takich jak dane kontaktowe, historia zakupów, częstotliwość i jakość kontaktów z firmą, czy nawet tzw. sentyment klienta i poziom zaufania do firmy. Jest to oprogramowanie wspierające w identyfikowaniu, analizowaniu i nadawaniu priorytetów działaniom sprzedażowym całego zespołu i poszczególnych osób.

Do czego potrzebny jest w firmie system CRM?

Wdrożenie systemu CRM pozwala odnaleźć wąskie gardła w procesach sprzedaży i obsługi. W tym celu współpraca powinna odbywać się na linii właściciel/prezes, menadżerowie, kierownicy i przede wszystkim pracownicy liniowi. Celem jest stworzenie i/lub wybranie rozwiązania, z którego mogą korzystać klienci i pracownicy. CRM służy do skracania czasu potrzebnego na odpowiadanie na pytania, prośby, skargi lub wątpliwości klientów. System CRM pomaga uszczęśliwiać klientów. Sensem istnienia tego typu oprogramowania jest także oszczędność czasu pracowników, a co za tym idzie firmowych pieniędzy.

Oprogramowanie klasy CRM można wykorzystać do różnych celów. Niektóre firmy używają go do śledzenia procesu sprzedaży od momentu generowania kontaktów do potencjalnych  klientów (ang. lead) do zamknięcia sprzedaży, czyli podpisania umowy. Inne przedsiębiorstwa posiadają program CRM w celu zarządzania obsługą klienta i wsparciem w korzystaniu z produktów i/lub usług. Oznacza to prowadzenie obsługi posprzedażnej oraz spraw związanych z kolejnymi ponowieniami w zakupie produktu przez klienta. Jeszcze inne wykorzystują system CRM do prowadzenia jedynie części spraw operacyjnych w firmie, np.:

  • kontroli i prowadzenia projektów,
  • kontroli finansowej działalności spółki,
  • zlecania i kontroli zadań bieżących pracowników.

Z systemu CRM może korzystać każda firma z dowolnej branży, która zamierza sprzedawać swoje produkty i usługi klientom, niezależnie czy jest to rynek B2B (firmy sprzedają firmom) czy B2C (konsumenci indywidualni) czy jakikolwiek inny. System CRM pozwala organizować pracę wewnątrz firmy oraz na styku pracowników firmy z klientami lub zewnętrznymi podmiotami, np. kooperantami, dostawcami, partnerami biznesowymi. W skrócie CRM służy do koordynacji pracy i zadań do wykonania.

System CRM zwiększa efektywność działu handlowego?

Oprogramowanie CRM może być wykorzystywane do różnych celów. Dział handlowy CRM wykorzystuje do budowania relacji i więzi z potencjalnymi oraz obecnymi klientami firmy. Wykorzystanie systemu CRM w codziennej pracy może pomagać na wiele sposobów. Niektóre z nich to:

  • śledzenie interakcji klientów z firmą i jej produktami lub usługami,
  • identyfikacja potencjalnych klientów,
  • tworzenie spersonalizowanych ofert dla każdego klienta oddzielnie, przy jednoczesnym wykorzystaniu możliwości automatyzacji pracy poprzez szablony, hurtowe wysyłki, pracę na wielu kontaktach jednocześnie,
  • podnoszenie jakości obsługi klientów,
  • mierzenie i podnoszenie wartości współczynników konwersji,
  • mierzenie skuteczności pracy działu handlowego i jej optymalizacja,
  • dokładniejsze prognozowanie sprzedaży i innych współczynników w firmie.

Jak zalety systemu CRM przekładają się na jakość w obsłudze klienta?

Korzystanie z programu CRM ma w sobie wiele zalet. Sprawia to, iż określone cechy i funkcje oprogramowania wpływają pozytywnie na zachowania pracowników i zmiany procesów. Prowadzi to do poprawy jakości oraz wzrostu przychodów, możemy w tym miejscu wymienić między innymi:

  • ułatwienie pracownikom firmy kontaktu z klientami i potencjalnymi klientami poprzez wysyłanie im odpowiednich wiadomości w najbardziej właściwym ku temu czasie,
  • zapewnienie pracownikom działów handlowych, obsługi klienta, operacyjnego i wsparcia sprzedaży wglądu w zachowania klientów, co pomaga ulepszać firmowe procesy sprzedażowe oraz kampanie marketingowe,
  • oprogramowanie CRM może być używane do zdobywania nowych, potencjalnych kontaktów sprzedażowych oraz mierzenia skuteczności różnych kanałów marketingowych,
  • wsparcie w zarządzaniu danymi klientów, które można wykorzystać w przyszłych kampaniach marketingowych i sprzedażowych,
  • zapewnienie wglądu w zachowania i preferencje klientów, co może pomóc w poprawie jakości obsługi,
  • dostarczenie  informacji o tym, czego szukają klienci, co może pomóc w rozwoju nowych produktów lub usług,
  • łatwiejsze i szybsze docieranie do potencjalnych klientów.

Powyższe listy zalet i możliwości systemu CRM można wydłużać i mnożyć bez końca. Jednocześnie nadrzędnym argumentem podczas korzystania i wdrażania programu CRM są możliwości i potrzeby firmy. W zależności od tego czy w firmie funkcjonuje już jakiś program CRM czy dopiero będzie wdrażany sposób wykonania może się różnić. Podejście w tym temacie pozostaje jednak niezmienne. To jak wykorzystamy narzędzie jakim jest CRM, definiuje jego efektywność, a nie na odwrót.

Jak przetestować CRM Vision?

Chcesz sprawdzić jak CRM Vision wpłynie na usprawnienie pracy w Twojej organizacji?

Oferujemy 30 dniowe bezpłatne testy dla Ciebie i twojej firmy oraz wsparcie naszych konsultantów.

Przetestuj CRM Vision w swoim dziale sprzedaży.

Testuj bezpłatnie przez 30 dni!

Skontaktuj się z nami i skorzystaj z bezpłatnych testów systemu. Bez zobowiązań.

Jeszcze się wahasz? Sprawdź nasze opinie