rekomendacje-sposobem-pozyskiwania-klientowJedną z kwestii, która może spędzać przedsiębiorcom oraz handlowcom sen z powiek jest pytanie jak zdobyć nowych klientów. Zapewne i Ty zadajesz sobie pytanie jak powiększać bazę klientów i zdobywać kolejne kontakty, jeśli trafiłeś na niniejszy artykuł w wyszukiwarce. Jednocześnie jeśli nie jesteś zwolennikiem cold callingu i outbound marketingu w ogóle wolałbyś unikać, przeczytaj koniecznie poniższe wskazówki.

Kiedy myślimy o strategii pozyskania klienta, możemy uwzględniać różne techniki sprzedażowe i środki, które naszym zdaniem sprawdzą się w danym modelu biznesowym. Wśród wielu skutecznych metod pozyskiwania klientów należy zdecydowanie wymienić system poleceń.

 

Dlaczego warto prosić klientów o polecenia?

Powodów dla których warto prosić kontrahentów o rekomendacje jest kilka.

  1. Po pierwsze – to nic nie kosztuje. Kiedy już zdobyłeś klienta dodatkowe pytanie nie zajmie zbyt wiele dodatkowe czasu. Jednocześnie może przynieść nadspodziewanie dobre korzyści. Oczywiście nie oznacza to, że nie można premiować swoich klientów za skuteczne polecenie, czego przykładem są różnego rodzaju programy lojalnościowe.
  2. Po drugie, kiedy ktoś zaufany poleca nam konkretny produkt lub usługę, jest to zdecydowanie bardziej wiarygodne. Przeładowanie informacyjne sprawia iż samo obejrzenie reklamy produktu nie wywiera zbytniego wpływu na kupujących. Dowodzą tego liczne badania naukowe. Marketing szeptany to jedna z najlepszych form reklamy produktów/usług firmy.
  3. Po trzecie, dobrze wdrożony system poleceń sprawi, że na pytanie ile klientów przychodzi na skutek reklamy, a ile z polecenia, okaże się, że rekomendacje mają większą skuteczność.

 

Jak poprosić o rekomendację?

Kiedy w dobie Internetu myślimy o systemie poleceń, możemy patrzeć na sprawę nieco szerzej niż jeszcze w poprzednich dekadach. Rekomendacje możemy otrzymać na papierze, słownie (telefonicznie), podczas spotkań biznesowych (networkingu) czy poprzez wystawienie opinii w Internecie. Każda z tych metod może okazać się bardzo skuteczna. Kluczem do sukcesu w tej kwestii jest nie chowanie do szuflady takich informacji, a wręcz szerokie zaprezentowanie ich światu. Przykładem mogą być portale do wystawiania opinii (np. Opineo.pl).

 

Kiedy prosić klientów o rekomendację?

Polecenia są bardzo skuteczną techniką pozyskiwania klientów, może być to dowolny moment, który uznamy za stosowny. Warto prosić o polecenie zarówno naszych długoletnich klientów, jak i osoby, z którymi nie podjęliśmy finalnie współpracy. Już sam fakt prowadzenia rozmów z których wynikało, że pomiędzy stronami zawiązała się swego rodzaju więź biznesowa otwiera możliwość pytania o referencje. Nie ma tu znaczenia czy finalnie byliśmy w stanie spełnić wszystkie oczekiwania drugiej strony. Jeżeli byliśmy otwarci i uczciwi w takich rozmowach, kończąc je przy okazji naturalnie możemy zapytać„no dobrze, nie mamy tego czego Pan(i) potrzebuje, ale może zna Pan(i) kogoś, dla kogo nasza oferta będzie odpowiednia?”. W przedstawiony sposób dajemy sobie szansę, żeby maksymalnie wykorzystać potencjał takiego kontaktu.

 

Co zrobić aby zachwycać swoich klientów?

Kluczem do powodzenia w systemie poleceń jest postawienie na budowanie wzajemnego zaufania i więzi. Jak je zbudować? Zdobyć zaufanie to najpierw wsłuchiwać się w potrzeby klientów, a następnie je realizować. Warto też zadbać o najwyższą jakość obsługi klienta i o szybki czas odpowiedzi na wszelkie zgłoszenia.

Wiemy to z praktyki, dlatego serdecznie dziękujemy wszystkim naszym Klientom za zaufanie i … za polecanie nas kolejnym osobom, i zachęcamy do udziału w programie CRM Vision Premium.

 

Testuj przez 30 dni bez zobowiązań!