7 super praktyk skutecznego handlowca

Można ukuć tyle definicji „dobrego handlowca” ile osób w sprzedaży w danej firmie. Nie ma znaczenia czy ktoś jest dobry czy tylko przeciętny. Czy ma wieloletnie doświadczenie czy dopiero rozpoczyna swoją przygodę w sprzedaży. Jest kilka elementów które w zdecydowany sposób podnoszą ocenę wykonywanej pracy handlowej w oczach klientów. Cechy te mają wpływ na takie czynniki jak profesjonalizm czy poczucie otrzymania rzetelnej informacji. Wykorzystanie kilku prostych zasad pozwala długookresowo zatrzymać przy sobie większa grupę klientów. Jednocześnie sprawia, iż klienci chętniej powracają do firmy. Są to rzeczy które w budowaniu świadomości marki podczas kontaktu bezpośredniego zapadają na długo. Istotne tym bardziej, że doprowadzenie do momentu, w którym klient podejmuje interakcje ze sprzedawcą jest coraz trudniejsze do osiągnięcia. Idzie za tym prosty wniosek – coraz droższe jest zachęcenie klienta do odwiedzenia firmy, wykonania telefonu. Przedstawiamy listę kilku prostych kroków wykonywanych w relacji z klientami ułatwiających codzienną pracę działów handlowych:

1. Bądź miły

Biznes odbywa się między ludźmi, a firmy widnieją tylko na fakturach. Bez wątpienia przyjazne nastawienie, miła aparycja pomagają w zawieraniu dobrych relacji.  Podczas kontaktu bezpośredniego jest to oczywiste. Dotyczy to także sytuacji gdy „jedynie” rozmawiamy przez telefon. Uśmiech bez wątpienia słyszalny jest w słuchawce. Nie wierzysz? Poproś znajomą osobę aby zadzwoniła do Ciebie z ponurą miną i porozmawiaj chwilę. Czynność należy powtórzyć z uśmiecham na twarzy. Efekt będzie słyszalny od pierwszej sekundy rozmowy.

2. Bądź słowny

Nawiązując kontakty handlowe z odbiorcami, musisz im zapewnić jak najlepszą obsługę, żeby chcieli do Ciebie wracać. Dotrzymuj obiecanych terminów i innych warunków współpracy. Zasada ta wydaje się być truizmem, niemniej jednak nawet bardzo rzetelne osobie ciężko jest czasem dotrzymać terminów. Aby ułatwić sobie takie sprawy warto korzystać z terminarza lub listy zadań, np. w CRM, telefonie komórkowym, lub chociażby papierowym kalendarzu.

3. Słuchaj dwa razy więcej niż mówisz

To, że matka natura obdarzyła nas dwojgiem uszu i tylko jednymi ustami może sugerować w jakich proporcjach powinna przebiegać nasza komunikacja z otoczeniem. Każdy klient, któremu pozwolimy więcej mówić będzie tym bliżej zakupu, im lepszymi słuchaczami się okażemy. W trakcie rozmowy handlowej oczywiście należy pamiętać, aby starać się nie odchodzić od głównego tematu. Nie oznacza to braku możliwości rozmowy o czymś innym, ale warto kontrolować cały jej przebieg.

4. Nie przechwalaj się

Nikt nie lubi słuchać osób, które mówią za dużo na swój własny temat. Nie próbuj sprzedawać opowiadając przesadnie o swojej firmie. Listowanie wszystkich „NAJ” nie koniecznie jest najlepszym pomysłem. Nawiązując do poprzedniego punktu warto pozwolić mówić klientowi, od czasu czasu dodając coś od siebie.

5. Okaż zrozumienie potrzeby klienta

Każdy klient oczekuje, że się nim zaopiekujesz w odpowiedni sposób. Jednym z najważniejszych kroków w procesie sprzedaży jest zbadanie potrzeb klienta, które pozwoli na dopasowanie najlepszej dla niego oferty. W dobie sprzedaży produktów i usług dopasowanych do klienta najpierw słuchamy, potem analizujemy. Zamknięcie sprzedaży poprzez dopasowanie konkretnego pakietu, usługi, zestawu, produktu to efekt wszystkich poprzedzających kroków. Klient najpierw kupuje wizję produktu, sam efekt jest tylko pochodną tego jak odnieśliśmy się do potrzeb logicznych i emocjonalnych.

6. Nie sprzedawaj, ale pozwól kupić

Bądź doradcą, który zawsze wesprze swojego klienta, natomiast nigdy nie próbuj zmuszać go by od Ciebie cokolwiek kupił. Nikt nie lubi gdy próbuje mu się coś sprzedać, natomiast każdy lubi kupować. Najlepiej zgodnie ze swoimi przekonaniami. Świadomość tego elementu zdecydowanie wpływa na rozróżnienie pomiędzy dobrymi a najlepszymi w sprzedaży.

7. Rób notatki z rozmów, planuj kolejne kroki w procesie sprzedaży

Nie pozwól, by w Twojej pracy zapanował chaos. Rób notatki dotyczące współpracy i planuj kolejne kroki mające na celu finalizację sprzedaży. Aby lepiej pamiętać o złożonych obietnicach oraz by sprawdzić przebieg dotychczasowej współpracy. Wdróż profesjonalne narzędzia do zarządzania relacjami z klientem. Nawet najprostszy program może bardzo usystematyzować i usprawnić procesy firmowe. Przede wszystkim pozwoli uratować wizerunek – przypominając o bardzo ważnym spotkaniu biznesowym, o którym z pewnością nie chciałbyś zapomnieć.

 

Jednym z takich narzędzi jest właśnie CRM Vision, który możesz bezpłatnie i bez zobowiązań przetestować tutaj:

 

Wypróbuj przyjazny prosty CRM dla handlowców na komputer i smartfon