BDO, czyli potocznie Baza Danych Odpadowych, Baza Danych o Odpadach lub Rejestr-BDO

Baza danych o produktach, opakowaniach oraz o gospodarce odpadami to nic innego jak, prowadzony w formie elektronicznej, spis firm związany z ochroną środowiska i odpadami jakie generują. Działa on na stronach rządowych pod adresem https://rejestr-bdo.mos.gov.pl/. Tak jak w innych systemach, np. CRM, logujemy się do niego posiadanym loginem i hasłem. Możliwy jest dostęp także przez platformę usług administracji publicznej e-PUAP oraz przy użyciu Profilu Zaufanego. Eliminuje to konieczność zakładania konta w kolejnej usłudze.

BDO okiem eksperta

„Rejestr-BDO to tzw. papierologia do wykonania, dlatego nie należy się jej w żadnym wypadku obawiać. Przede wszystkim jest to elektroniczny system przekazywania informacji o odpadach, realizowany wcześniej w formie papierowej. Innymi słowami BDO to deklaracja obrotu odpadami pomiędzy wytwarzającymi a recyklerami, z uwzględnieniem pełnej ścieżki jaką przebył odpad. W rezultacie podczas kontroli skarbowej będziemy w stanie wykazać właściwe poświadczenia dotyczące informacji o producencie lub ewentualnie posiadaczu odpadu.” – zwraca uwagę Łukasz Grosz z gdańskiej firmy PANTA SP. z o. o. zajmującej się przetwarzaniem surowców wtórnych.

Kto musi się rejestrować?

To sami przedsiębiorcy powinni zadbać o zgłoszenie działalności. Wpisu dokonuje się w odpowiednim urzędzie, a organem odpowiedzialnym jest Marszałek województwa.

Generalna zasada mówi, iż do zgłoszenia kwalifikują się podmioty wytwarzające odpady objęte ewidencją.

Z powyższego wynika, iż to nie konkretna działalność, a rodzaj wytwarzanych odpadów determinuje wpis w rejestrze BDO. Tylko w takiej sytuacji firma powinna zabiegać o dopełnienie formalności. Jednocześnie ewidencji, z mocy ustawy, podlegają m.in. producenci, transportujący, sprzedający, pośredniczący w obrocie.

Rejestr-BDO prowadzimy przesyłając cykliczne sprawozdania. Od 2021 roku korzystanie z niniejszego rozwiązania jest obligatoryjne dla konkretnych grup przedsiębiorców. Na pewno bez ewidencji BDO nie obędzie się przede wszystkim w następujących branżach i podmiotach:

  • firmy budowlane i remontowe,
  • gabinety lekarskie, stomatologiczne,
  • zakłady fryzjerskie, kosmetyczne,
  • producenci baterii i akumulatorów,
  • producenci pojazdów, opakowań, sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
  • prowadzący profesjonalną działalność w zakresie transportu odpadów,
  • importerzy wprowadzający produkty w opakowaniach,
  • rolnicy powyżej 75 ha ziemi,
  • sklepy spożywcze,
  • sklepy wielkopowierzchniowe,
  • warsztaty samochodowe,
  • warsztaty rzemieślnicze,
  • zakłady produkcyjne.

Dla powyższych podmiotów uzyskanie wpisu do Rejestru-BDO jest obowiązkowe. Jednocześnie należy pamiętać, iż nie podlegają ewidencji firmy wytwarzające odpady kwalifikowane jako komunalne.

BDO w pigułce – czas na pytania i odpowiedzi

  • Jak złożyć wniosek o rejestrację w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami?

Aby przeprowadzić rejestrację należy zalogować się na stronie https://bdo.mos.gov.pl/

  • Jak złożyć sprawozdanie BDO?

W celu złożenia sprawozdania należy skorzystać ze strony https://rejestr-bdo.mos.gov.pl/

  • Czy należy złożyć zerowe sprawozdanie za lata 2020, 2021, 2022?

Jeśli nie podlega się obowiązkowi ewidencyjnemu nie ma takiej konieczności. Jeśli natomiast dany podmiot posiada zgodę na wytwarzanie konkretnego odpadu, ale w danym roku odpad ten nie został wytworzony, wówczas podmiot zobowiązany jest do sporządzenia sprawozdania zerowego. Informacje o niepodleganiu obowiązkowi rejestracyjnego i jednocześnie sprawozdawczemu znaleźć można także w publikowanych rozporządzeniach dot. Bazy Danych o Odpadach.

  • Do kiedy sprawozdanie za 2021 rok?

Sprawozdanie BDO za rok 2019 składało się do 31 października 2020 roku ze względu na to, iż dopiero co powstał obowiązek przygotowania takich sprawozdań. W przypadku sprawozdań za rok 2020 należało złożyć do 31 marca 2021 roku. W przypadku sprawozdania za kolejne lata, prawdopodobnie data pozostanie bez zmian.

 

Źródła:
https://www.gov.pl/web/klimat/rejestr-bdo

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20130000021

 

Zainteresował Cię powyższy artykuł? Zapraszamy do polubienia naszego profilu na Facebook, aby otrzymywać aktualizacje o nowych treściach. Jednocześnie, jeśli interesuje Cię zarządzanie firmą, optymalizacja procesów, usprawnianie pracy własnej i współpracowników tak, aby problemy „rozwiązywały się same”, a po wyjściu z biura wszyscy „mieli spokojną głowę” zapraszamy do kontaktu. CRM Vision spełnia oczekiwania wielu firm ze wszystkich branż i sektorów gospodarki. Aby dowiedzieć się więcej lub po prostu „zasięgnąć języka”, możesz do nas zadzwonić +48 58 690 41 50, napisać wprost ze strony lub od razu zapisać się na bezpłatne testy systemu wspierającego codzienną pracę:

 

Chcę testować bezpłatnie 30 dni bez zobowiązań!